header sunnyvibes link
indice di articoli vari indice delle interviste indice delle recensioni di album indice delle recensioni di singoli  

 

Augustus Gussie Clarke

Gussie Clarke selected discography

a cura di Pier Tosi. Traduzione inglese di Leonardo Mattiello.
Scroll to right column for english version


 

Nonostante il suo nome non sia noto come quello di altri produttori 'storici', Augustus 'Gussie' Clarke e' una delle persone piu' importanti dell'industria musicale jamaicana ed anche come produttore, anche se non ha prodotto un catalogo sterminato, ha nel suo curriculum dei momenti veramente esaltanti della storia del reggae. Gussie Clarke ha preferito restare nell'ombra nel corso degli anni, seguendo soprattutto gli aspetti imprenditoriali e tecnici del suo lavoro, anche se il suo straordinario 'orecchio' ne ha fatto uno dei piu' importanti personaggi della scena del reggae.

Nato e cresciuto nel cuore di downtown a Kingston, tra Beeston Street e Church Street, a stretto contatto con personaggi come Big Youth, Gussie decise piu' o meno al conseguimento del diploma di scuola superiore nel 1971, di impegnarsi come 'piccolo imprenditore' nell'ambiente musicale. Fino ad allora la musica era stata una parte importante della sua vita, sia come titolare di un piccolo sound system, King Gussie's Hi Fi, sia come produttore di acetati per mezzo di una dub-cutting machine usata che aveva acquistato ai Tresure Isle studios.

Un'altra delle attivita' del giovane Gussie, in comune a personaggi come per esempio King Tubby, era di apprendere l'elettronica attraverso la costruzione di piccoli e grandi amplificatori acquistando con i risparmi i vari componenti: fu proprio la cessione di uno di questi amplificatori a Errol Dunkley in cambio di un 'riddim', che fu all'origine del primo singolo del giovane produttore cioe' 'The higher the mountain'. di U Roy.

Sempre grazie alla sua attivita' di 'dubplate cutter' per tutti i principali sound systems e produttori, Gussie mise insieme una serie di riddims che gli consenti' la registrazione di due straordinari albums del deejay style di quel periodo, poi rimasti degli assoluti classici: 'Screaming target' di Big Youth e 'Presenting' di I Roy. Gia' in quel periodo comunque, il giovanissimo produttore inizia ad organizzare anche sessions per conto proprio (la sua band di studio con i giovanissimi fratelli Barrett e' nominata Simplicity People), a fare piccoli lavoretti come engineer nei vari studi per apprendere il mestiere e a collaborare con astri nascenti del calibro di Gregory Isaacs, Dennis Brown ed Augustus Pablo.

Nonostante la qualita' elevata dei suoi standards qualitativi, durante tutti gli anni settanta e l'inizio degli ottanta, la produzione discografica era solo uno dei suoi vari campi d'azione: in quel periodo Gussie Clarke ebbe una grande crescita come esportatore discografico (non solo dei propri prodotti), ancora come 'dub cutter' in un momento di vasta crescita della scena dei sound systems, e soprattutto anche di editore musicale e detentore dei diritti di vari materiali musicali.

Tra le sue produzioni piu' importanti di quel periodo troviamo 'Pass the kutchie' e molti altri classici dei Mighty Diamonds, 'To the foundation' e 'In their own way' di Dennis Brown, l'album 'Private beach party' di Gregory Isaacs e altre produzioni per vari personaggi tra cui i Cultural Roots , Trinity e Delroy Wilson.

Con la grossa svolta dell'introduzione nel reggae dei suoni digitali, arriva una svolta anche per Gussie Clarke e la sua carriera: nel 1987 sono ultimati i lavori della costruzione ed equipaggiamento a Slipe Road, dei suoi Music Works studios che diventano ben presto tra i migliori e piu' importanti studi di Kingston.

Oltre all'equipaggiamento tradizionale abbastanza controcorrente rispetto a quanto usano gli altri studi, Gussie utilizza le ultime tecnologie digitali nella produzione della musica ed inizia a mostrare i suoi nuovi suoni nell'album 'The real enemy' dei Mighty Diamonds del 1988. In particolare egli utilizza la nuova tecnologia per creare ritmi tra i piu' accurati e potenti che si sentono in questi anni, ritmi tra i pochi che fanno pensare che la tecnologia puo' produrre risultati altrettanto suggestivi delle vecchie sessions 'acustiche' con tanti musicisti in studio.

L'anno seguente Gussie Clarke azzecca uno dei 'colpacci' della sua carriera con la produzione del mega-hit 'Rumours' di Gregory Isaacs. Tra tutti i brani sullo stesso ritmo, un enorme successo tocca anche a 'Telephone love' cantata da J.C.Lodge, e i suoni Music Works e le produzioni Gussie diventano l'esempio di un periodo molto fertile per la dancehall music in cui fanno il loro ingresso in campo tanti nuovi ed importanti talenti. In particolare nel periodo 1989-1996 sono tantissimi gli hits prodotti da Gussie Clarke con artisti come Cocoa Tea, Shabba Ranks, Deborahe Glasgow, Home T, Freddie McGregor, Cutty Ranks e tanti altri.

Un ennesimo salto di livello arriva nel 1996 in cui l'imprenditore inaugura sempre a Kingston a Windsor Avenue i nuovissimi Anchor Studios, che con le loro tre sale di registrazione e una modernissima tecnologia diventano i piu' grandi e meglio equipaggiati studi di registrazione dell'isola.

Negli ultimissimi anni Gussie Clarke non e' piu' attivo come produttore, anche se la sua agenda e' sempre fittissima di impegni ed e' previsto comunque un suo nuovo progetto di produzione discografica di cui ci parla ampiamente nella intervista esclusiva, registrata da Pier Tosi a Kingston all'interno degli Anchor Studios nel gennaio del 2001.


GUSSIE CLARKE PRODUCTIONS SELECTED DISCOGRAPHY (Albums)

  • Big Youth - Screaming Target (Trojan 1973)

  • I Roy - 'Presenting' (Trojan 1973)

  • Gussie Clarke - Black foundation dub (Burning Sounds 1976 - Reissued on 2001 by Motion)

  • Gussie Clarke - Dread at the controls (Gussie)

  • Cultural Roots - Whole heap a daughters (Music Works 1983)

  • Delroy Wilson - Worth your weight in gold (Burning Sounds 1984)

  • Dennis Brown & Gregory Isaacs- Judge Not (Greensleeves 1984)

  • Dennis Brown & Gregory Isaacs- No contest (Greensleeves 1989)

  • Dennis Brown & Gregory Isaacs- Two bad superstars (Burning Sounds 1978)

  • Dennis Brown - Unchallenged (Greensleeves 1990)

  • Dennis Brown, Freddie McGregor, Cocoa Tea - Legit (Greensleeves 1993)

  • Cocoa Tea - Authorized (Greensleeves 1991)

  • Deborahe Glasgow - Deborahe Glasgow (Greensleeves 1989)

  • Home T, Cocoa Tea, Shabba Ranks - Holding on (Greensleeves 1981)

  • Gregory Isaacs - Private beach party (Greensleeves 1985)

  • Gregory Isaacs - Red rose for Gregory (Greensleeves 1988)

  • Gregory Isaacs - Absent (Greensleeves 1993)

  • Gregory Isaacs - I.O.U. (Greensleeves 1989)

  • J.C. Lodge - I believe in you (Greensleeves 1987)

  • J.C. Lodge - Selfish lover (Greensleeves 1987)

  • Freddie Mcgregor - Hard to get (Greensleeves 1992)

  • Freddie Mcgregor - Carry go bring home (Greensleeves 1993)

  • Freddie Mcgregor - Rumours (Greensleeves 1997)

  • Shabba Ranks - Rapping with the ladies (Greensleeves 1990)

  • Shabba Ranks - Mister Maximum (Greensleeves 1992)

  • Mighty Diamonds - Changes (Music Works 1981)

  • Mighty Diamonds - Indestructible (Alligator 1981) (same record as 'Changes')

  • Mighty Diamonds - The roots is here (Shanachie 1982)

  • Mighty Diamonds - Backstage (Music Works 1983)

  • Mighty Diamonds - Kouchie vibes (Burning Sounds 1984)

  • Mighty Diamonds - The real enemy (Greensleeves, VP 1988)

  • Mighty Diamonds - Get ready (Greensleeves, Rohit 1988)

  • Mighty Diamonds - Dubwise (Music Works 1988) (dub set of 'Changes')

  • Leroy Smart - Leroy Smart Disco Showcase (Gussie 1976)

  • Trinity - Showcase (Burning Sounds)

  • Tetrack - Trouble (Music Works)

  • Various Artists - Rockers lyrics (Gussie 1976)

  • Various Artists - Funny feelings (Burning Sounds 1976)

  • Various Artists - Gussie presents the right tracks (1977)

  • Various Artists - Music Works Showcase (Music Works 1984)

  • Various Artists - Music Works Showcase '88 (Music Works 1988)

  • Various Artists - Music Works Showcase '89 (Music Works 1989)

  • Various Artists - Ram dancehall (Mango 1989)

  • Various Artists - 'Music Works vol.1: Roots and culture' (Music Works 1996)

  • Various Artists - 'Music Works vol.2: Lovers Dancehall' (Music Works 1996)

  • Various Artists -. 'Chatty chatty mouth' (Greensleeves 1993) (all cuts of the Carry Go Bring Home riddim)

 

GUSSIE CLARKE CRUCIAL SINGLES

  • Dennis Brown - To the foundation (Gussie)

  • Dennis Brown/Big Youth - In their own way/In the ghetto (Gussie)

  • Delroy Wilson - All in this together/Is it because I'm black (EJI)

  • Big Youth - Strictly rockers (Gussie)

  • Mighty Diamonds - Pass the kutchie/Danger in your eyes (Music Works)

  • Gregory Isaacs - Rumours (Music Works)

  • Gregory Isaacs - Mind yu dis (Greensleevees)

  • J.C. Lodge - Telephone love (Music Works).


Vibesonline.net - 2002

Vedi su Vibesonline.net:
Intervista con Gussie Clarke.

Recensione di "Black Foundation Dub"
Recensione di "Reggae Anthology - Gussie Clarke story"

 

Per tornare all'inizio pagina
Per tornare all'indice "various" - Back to the "various" index


Augustus "Gussie" Clarke. Photo by Brian Jahn, from the book "Reggae Island. Jamaican music in the digital age" (kingston Publishers Limited)


Augustus Gussie Clarke
Gussie Clarke selected discography

While his name is not as known as other producers starting working with reggae music at about the same time, Augustus "Gussie" Clarke is one among the most important persons in the whole jamaican music industry, and, regardless of a not very big musical catalogue, he did produce some really thrilling peaks of reggae history.
Gussie Clarke has always choosen to stay in the shadow, paying attention overall to the technical and business aspects of his job, even if his extraordinary "ear" made him one of the most important characters of reggae scene.

Born and grown up in the middle of Kingston downtown between Beeston Street and Church Street, side by side with people like Big Youth, Gussie decided, after getting his high schoolgrade in 1971, to engage himself as "small businessman" in the music field. Until then music had been an important part of his life, both as owner of a small sound system called King Gussie's Hi Fi, and as dubplate cutter through a second hand dub-cutting machine owned by Treasure Isle studios.

Another activity of the young Gussie was, as other people like, for example King Tubby, to learn electronics through the building of small and big amplifiers, using his savings to buy components; and by the exchange of one of these amplifiers with Errol Dunkley for a riddim he started his career as producer, with his first single "The higher the mountain" by U Roy. Thanks to his activity as "dubplate cutter" for most of sound systems and producers Gussie collected enough riddims to produce two albums in the deejay style of the period, which have then been absolute classics: Big Youth's "Screaming target" and I Roy's"Presenting".

Anyway, in that period he was already beginning to manage sessions on his own (his studio band with the young Barrett brothers is called Simplicity People), to accomplish to little tasks as engineer in the different studios to get skills and to cooperate with rising stars like Gregory Isaacs, Dennis Brown and Augustus Pablo. Although the quality of his work was really high, production was only one of his interests: indeed he was growing also as records trader (not only of his own products), as "dub cutter" in a moment of huge diffusion of sound systems and, overall, as music editor and copyright owner.

Among his most important productions of the period we can find "Pass the kutchie" and many more classics by the Mighty Diamonds, "To the foundation" and "In their own way" by Dennis Brown, the album "Private beach party" by Gregory Isaacs and other productions for various artists like Cultural Roots, Trinity and Delroy Wilson.

With the introduction of digital sound in the reggae there is a milestone also for Gussie Clarke and for his career: in fact 1987 sees the completion of building and furnishing of Music Works, his studios in Slipe Road which soon become one of the best studios in Kingston. Over a traditional equipment out of the commonly used one of all other studios, Gussie becomes a pioneer through the use of the last digital technologies in music productions, and begins to show them in 1988 with the album "The real enemy" by the Mighty Diamonds.

In particular, he used the new technology to create rhythms among the most accurate and powerful heard in those years, which consent to believe that the use of technology can obtain results as suggesting as the "acoustic" studio sessions with lots of musicians.

The following year Gussie Clark hits one of the peaks of his career producing the mega-hit "Rumours" with Gregory Isaacs. Among the songs on the same rhythm, an extraordinary success was achieved by J.C.Lodge's "Telephone love", and Music Works sounds and Gussie's productions become the example of a very rich period for dancehall music, during which a lot of new and important talents will enter the scene. Especially between 1989 and 1996 Gussie really produced a lot of hits with artists like Cocoa Tea, Shabba Ranks, Deborahe Glasgow, Home T, Freddie McGregor, Cutty Ranks and many others.

An ulterior quality improvement arrives in 1996 when the businessman celebrate the opening of Anchor Studios, in Kingston's Windsor Avenue, where the three recording studios and the most modern technology become the largest and best equipped studios in Jamaica. In the very latest years Gussie Clarke is not really active as producer, even if his agenda is still very dense of appointments, and even if there is a new production project of which he speaks about in the exclusive interview, recorded by Pier Tosi in January 2001 at Anchor Studios in Kingston.


Vibesonline.net - 2002

See also on Vibesonline.net: Gussie Clarke interview.

Back to top page
Back to the "various" index

 


This page is part of the Vibesonline.net web-zine
home page http://www.vibesonline.net